En god natts sömn behövs för att kroppen och sinnet ska få vila, återhämta sig och bearbeta intryck. När du sover bra på natten klarar du lättare av stress och påfrestningar under dagen. Om du får problem med sömnen finns flera olika tips att pröva. En sådant är RÄTT SOVKUDDE.

Vi sover bort ungefär en tredjedel av dygnet – och därmed en tredjedel av livet. Sömnen är livsviktig. Det hjärnan arbetat med under dagen måste återställas, sömnen är hjärnans återställare. Då stänger hjärnan av alla vanliga tankeprocesser och låter större delen av hjärnans celler återhämta sig.

Kroppens återhämtning och uppbyggnad sker under djupsömnen. Hjärnan arbetar då långsammare och tillverkningen av stresshormon går på sparlåga.

Vi behöver mellan sex och nio timmars sömn beroende på hur effektiv sömnen är. Sömnkvaliteten bestäms framför allt av:

  • Hur lång tid du har varit vaken. Ju längre tid du har varit vaken, desto djupare och ”snabbare” sömn
  • När på dygnet du sover. Det är lättast att sova när den biologiska klockan är inställd på natt och kroppens ämnesomsättning är låg.

Skaffa rätt sovkudde idag. Det är viktigare än vad du tror. Ha gärna ett antal som du kan variera emellan, beroende på ditt tillstånd. Ex. en som är anpassad bra för nacken då det smärtar dig där.

Sovkuddar

Sovkuddar från kuddar.se